joi, 13 ianuarie 2011

Terenul - Clima

Clima

Acest capitol este mult mai putin complex decat cel anterior, avand in vedere ca formele de relief sunt mult mai bine delimitate una de cealalta decat climatele.
In general, eu folosesc modelul temperat continental, lasand vremea de-afara sa-si faca simtita prezenta si in casa; insa aceasta se refera doar la nivelul temperaturilor (nu pot lasa geamuri deschise sa ninga sau sa ploua...).

Vanturile

Acestea aproape ca lipsesc cu desavarsire intr-o casa, asta schimband destul de putin contextele tactice si strategice ale unei campanii. De obicei, cand miscarile aerului isi fac simtita prezenta si in casa, singurele nivele afectate fiind cele ale aviatiei, unde zborurile sunt cat de cat stanjenite. Binainteles, cateodata se face destul curent incat sa darame cativa soldati mai instabili fizic, dar asta se intampla cat se poate de rar si nu afecteaza cu nimic operatiunile de la nivelul solului. Cat despre miscari ale aerului violente (uragane, tornade, etc), nici nu poate fi vorba.
Un alt nivel la care mai poate fi simtita prezenta vanturilor ar mai putea fi marina; se poate adauga ceva tangaj la o nava, acest fapt ducand la cativa soldati cu moralul scazut de raul de mare, insa nimic important.
Cel mai afectat este tirul artileriei, care, in general, este cat de cat, precis (70% din proiectile cad in zona dorita). Diferenta consta in scaderea cu 10% a acuratetei artileriei.

Precipitatiile
Acestea lipsesc cu desavarsire, din pacate. Spun din pacate deoarece ar fi fost mult mai incitant sa se poate lua in calcul inundatii sau troiene, care sa blocheze inaintari sau sa asigure retrageri.
Zapada ar putea fi reprezentata, de cei care vor mai mult realism in joc, de granule de polistiren. Eu nu am adoptat, inca, aceasta idee avand in vedere gradul ridicat de munca pe care trebuie sa-l depui pentru a curata polistirenul de pe toate suprafetele pe care a fost aplicat.

Vegetatia

Aceasta se reduce tot la plastic, insa nu e obligatorie. Adica in cazul existentei unei formatiuni mari (padure, parc, etc), aceasta intra in capitolul conventiilor permanente, insa daca este vorba de niste copaci razleti, se pot reprezenta oricand e nevoie.
Padurile sunt un punct strategic destul de important, atat in defensiva cat si in ofensiva. Insa, avand in vedere ca intr-o camera, proportia padurii nu poate fi foarte mare, iar densitatea copacilor destul de mica (ca sa nu stanjeneasca miscarea soldatilor printre ei), acestea au o influenta scazuta (insa nu neglijabila), asupra dinamicii bataliei, influientand mai mult atacurile aeriene (cand vizibilitatea la nivelul solului e ceva mai redusa).
Pentru reprezentarea vegetatiei se mai pot folosi atat plante artificiale, achizitionate special pentru acest scop, precum si plante naturale.

Fauna

Pentru un realism crescut al intregului ansamblu al "razboiului", acestea sunt un accesoriu bine-venit, atat in zone locuite (ca animale domestice, la ferme, in sate, etc.), cat si in zone nelocuite (in special in paduri, unde gama de animale salbatice este enorm de variata). Animalele pot fi achizitionate la fel ca soldatii, de la diverse magazine, fiind la latitudinea fiecaruia la ce scara vrea sa le reprezinte sau rolul pe care i le confera. Eu, din lipsa de resurse, nu prea am avut ocazia sa experimentez in asemenea detaliu, insa atat vegetatia cat si fauna sunt elemente pe care vreau sa le dezvolt, in viitor, cand o sa am atat timp pentru implementare, cat si bani, pentru achizitie si dotari.
De asemenea, animalele pot reprezenta si un mijloc strategic pentru o armata, atat din punctul de vedere al nutritiei, cat si din puctul de vedere al transportului, caii, spre exemplu, putand tracta piese de artilerie, cand vehiculele dedicate lipsesc.
Eu detin un numar de aproximativ 200 de cai, de la kit-urile 1/72 Zvezda, cu cavalerie. Soldatii calare pot fi indepartati iar caii folositi pentru tractat. N-am folosit, inca, aceasta metoda, insa o mentin ca o idee de luat in considerare.