luni, 29 octombrie 2012

Fortele militare -Aviatia militara - Elicoptere - AH-64 Apache / AH-64B Apache

Elicoptere






Nume: AH-64 Apache

Tip: Elicopter de atac
Serviciu activ: 2012 (achizitionat in 2010)

Dimensiuni:
Lungime: 18.6 cm
Inaltime: 5.9 cm
Latime: 6.9 cm
Anvergura elicelor: 16.6 cm

Viteza maxima: 0.6 m/s (2 motoare, rotor cu patru pale)
Autonomie: 1 h, la o viteza de 0.4 m/s

Avionica:
    OBR(On board radar): -
    NVS (Night Vision System) - vizibil in imgine (partea frontala, deasupra, in fata cockpit-ului)
    TADS (Target Aquisition and Designation Sights) - vizibile in imagine (partea frontala, sub NVS)


Armament:
    Tun de bord: 2 mm, automat, teava scurta, pivotant ~120 grade
            Raza de actiune liniara: 70-75 cm
    Piloni armament: 2, in extremitatea aripilor ventrale
            2 rachete AGM-114 Hellfire H* (singurul aparat de zbor cu asemenea rachete) sau 2 rachete AIM-9 Sidewinder H*
            *detalii despre tipurile de armament purtate de aparatele de zbor gasiti in pagina "Capitole", la "Aviatie" - "Armament"

Aparate similare: AH-1 Cobra, Mi-24 Hind

Folosirea elicopterelor intr-o armata moderna este necesara, chiar fundamentala. Elicopterele de atac, precum acesta, asigura o platforma de lupta aeropurtata care poate sustine trupele de la sol intr-o maniera in care niciun vehicul si niciun avion n-o poate face, fiind extrem de precise si de letale.
Acest elicopter a fost achizitionat in 2010, initial fiind considerat prea masiv pentru a intra in dotarea vreunei armate. Experienta cu aparate de zbor de marimi mari (vezi Campania din Italia, 2007), a demonstrat ca acestea sunt foarte vulnerabile la focul antiaerian, iar spatiul relativ mic de manevra de deasupra unui camp de lupta restrange mult din capabilitatile elicopterelor.
Aparatul a fost testat in cadrul aviatiei americane in nenumarate exercitii (printre care si misiunile de tip "Indian", consacrate exclusiv testarii capabilitatilor aparatului AH-64), iar rezultatele au fost peste asteptari. Desi impedimentul marimii mari a ramas, capacitatea acestuia de a distruge cu precizie maxima orice fel de vehicul, inclusiv blindate grele (niciun aparat de zbor din dotarile armatei americane sau a altor armate nu are armament destul de puternic pentru a distruge blindate grele), precum si eficacitatea tunului de bord, cu care elicopterul poate sustine atacuri eficiente la sol, chiar daca si-a lansat rachetele (deci are o anduranta mai mare decat alte aparate, care, dupa ce si-au epuizat armamentul reactiv, se retrag la baza), a facut ca acesta sa fie introdus oficial in Aviatia americana, fiind al doilea elicopter de atac pe care l-am folosit vreodata (primul, AH-1 Cobra, introdus in serviciu in anii 2002, acum retras).
Pe langa anvantajele enumerate mai sus, Apache-ul are si elicile pliabile, 2 cate doua, facad depozitarea in spatii inguste mult mai facila.
Salvele tunului de 2 milimetri sunt selective (automat, salva de 8) iar acesta este si pivotabil intr-un unghi de peste 120 grade, asigurand un camp larg de foc, fara ca elicopterul sa trebuiasca sa vireze.
Pe langa numeroasele exercitii militare, elicopterul participa activ la misiunea americana din Burma (2012 - Operatiunile "Black Wolf" si "Black Wolf II"), fiind implicat deja intr-un incident cu Armata chineza, insa care nu a rezultat intr-un schimb de focuri (19 Octombrie 2012). La baza americana Kale din Burma, se afla un singur AH-64, cu inamtricularea 901, alaturi de doua UH-1 ale 31st Transport Sqdr. si doua CH-46 ale 32nd Transport Sqdr, toate transferate de la baza operationala a Fortei Expeditionare americane din Laos (o divizie blindata si sase escadrile de aviatie).
Din nefericire, numarul aparatelor disponibile (la data de 28 Oct. 2012), este doar de trei, cu inmatriculari 901 (cel din imagine), 902, 903, toate in 7th Helicopter Wing - 10th Attack Group - 30th Attack Squadron (7th Helicopter Wing contine toate elicopterele aviatiei americane - 3 AH-64, 7 UH-1 si 10 CH-46).

Planuiesc sa upgradez elicopterul cu inca doi piloni pentru lansatoare de rachete Hydra sau doua rachete de tip AGM-114 Hellfire M (luate de la kituri de elicoptere 1/72).

Program UPGRADE

Pentru a mari capacitatea de lupta a aparatelor AH-64, ca acestea sa poata angaja mai mult de 2 tinte blindate, s-a initiat un program de upgrade pentru intreaga flota (3 aparate).
Astfel, cele 2 rachete AGM-114 H vor fi indepartate, in locul lor, pe pilonii din extremitatile aripilor, vor fi plasate doua lansatoare multiple de rachete nedirijate. Acestea sunt de calibru mic si nu au capacitatea de a distruge vehicule, insa pot fi folosite, cu rezultate excelente, impotriva concetrarilor de infanterie, avand in vedere ca rachetele au putere mare de fragmentare. Initial s-a optat pentru lansatoare Hydra, insa pentru ca acestea nu erau disponibile in numar suficient, s-a trecut la pod-uri B8V20, cu 17 tuburi fiecare.
Pentru angajarea tintelor blindate de orice fel, s-a optat pentru acrosarea a cate 4 rachete AGM-114 M (cu putere mai mica decat a AGM-urilor 114 H), pentru fiecare elicopter, cate doua sub fiecare aripa, pe piloni de lansare dubli.

Pentru a face rost de materialul necesar (12 AGM-114 M, 6 B8V20 si 6 piloni dubli), am "canibalizat" un elicopter RAH-66 Comanche 1/72, de la Italeri, de la care am luat toate cele 12 rachete AGM-114 si cei 6 piloni dubli. Pentru lansatoarele B8V20 am dezarmat un Mil Mi-17 1/72, de la Italeri (4 lansatoare) si un Su-25 Frogfoot 1/72, Italeri (2 lansatoare).
Tot armamentul a fost vopsit negru cu vopsea acrilica Agama.

La data de 5 Noiembrie 2012, aparatele AH-64 cu inmatricularile 902 si 903 au fost aduse la standardul AH-64B (varianta upgradata), urmand ca in perioada imediat urmatoare sa fie modificat si elicopterul inmatriculat 901, stationat in Burma, la data implementarii programului.

In imagine, de la stanga la dreapta, lansator B8V20, pilon dublu cu 2 rachete AGM-114M, racheta AGM-114M Hellfire

La data de 19 Noiembrie 2012, elicopterul AH-64 stationat in Kale, Burma, a fost modificat la standardul AH-64B.
In aceeasi zi, aparatul a fost implicat in confruntarea de la baza chineza Natmaw (nordul Burmei), in timpul instituirii unei blocade asupra bazei de catre doua tancuri M1A1 Abrams si un detasament al Batalionului 1.
Elicopterul a executat 2 misiuni CAS, lansand, pentru prima oara in lupta, doua rachete AGM-114M, cateva salve de rachete din B8V20 si cateva salve de tun. Atacul a facut doua victime in randurile Batalionului 43 al Brigazii 4 chineze.
Elicopterul AH-64B Apache, inmatriculat 901, pe heliportul din Kale, Burma, 20 Noiembrie 2012.

Serviciul activ

Elicopterul a intrat in serviciul activ al US Air Force odata cu inceperea campaniei din Burma, insa, la inceput, doar ca escorta pentru celelalte elicoptere sau in misiuni de testare a echipamentului militar.
Prima actiune de lupta a aparatului s-a desfasurat la data de 19 Nov. 2012, cand chinezii au deschis focul asupra unui convoi american ce incerca o blocada asupra bazei.
La 20 Nov. 2012, aparatul AH-64B a asigurat suportul apropiat al unitatilor Diviziei 1 Blindate ce atacau baza chineza Yandoon, executand doua misiuni CAS la cerere si un atac asupra bazei realizat prin recunoastere proprie.
Elicopterul a facut prima sa victima in randurile vehiculelor la 21 Nov. 2012, atacand cele doua lansatoare M270 ce au executat foc cu rachete asupra bazei americane din Kale. De asemenea, lansatorul atacat a fost si primul vehicul distrus cu rachete AGM-114 M Hellfire (Apache-ul a lansat toate cele 4 rachete asupra unui singur lansator, cate doua - prima racheta a ratat tinta, a doua a imobilizat-o, iar celelalte doua au distrus-o). In toate cele trei zile de conflict au fost folosite intensiv si lansatoarele B8V20 si tunul de bord, in special impotriva infanteriei (90% dintre victimele celor trei zile s-au datorat atacurilor elicopterului AH-64B, inmatriculat 901, cu baza in Kale).