joi, 29 aprilie 2010

Terenul - Introducere si conventii

Terenul, dupa cum bine stiti, il reprezinta casa fiecaruia. Insa, pentru o cat mai buna si mai realistica reprezentare a bataliilor, trebuie luate in calcul cateva conventii. Printre cele mai uzuale, ar fi:

1. Delimitarea stricta a teritoriului fiecarei natiuni reprezentata (default-ul ar fi ca fiecare ia cate o camera, cu un hol adiacent sau asemanator);

2. Incaperile foarte des frecventate ies din discutie (baia, bucataria), insa doar daca nu leaga 2 camere importante intre ele; baia e putin probabil sa fie o astfel de camera, dar bucataria este posibil.

3. Cea mai importanta: conventiile GEOGRAFICE stabilite la inceput raman neschimbate

Aici as vrea sa mai insist putin...

In primul rand, conventii geografice=stabilirea fiecarei forme de relief si clima in fiecare camera si in contextul general.
In al doilea rand, stabilirea portiunilor acvatice (rauri, mari, lacuri) trebuie sa fie extrem de bine delimitata si in realitate. O sa exemplific cu conventiile mele (pe tot parcursul "povestii"). In primul rand, caut sa integrez marea/lacul/raul cat mai bine in context. Un covor mai mare, insa nu cat toata camera, este perfect. Majoritatea covoarelor sau altor piese de marochinarie au un model ("pattern") pe margine (adica o fasie cu un anumit model ce se afla pe toate 4 laturile acestuia); aceasta constituie o zona perfecta pentru a corespunde cu zona de litoral cu apa mica. Dar asta se aplica numai in zona de jonctiune intre "uscat" si "mare".
De asemenea, daca prin conventie se stabileste o anumita zona ca fiind acvatica, aplicarea de insule, insulite, stanci este posibila, dar nu in toate cazurile. Zona trebuie de asemenea sa fie delimitata vizibil, fata de context. Adica, daca intr-o camera dusumeaua are parchet, iar acesta se considera a fi "mare", o carpeta sau ceva asemanator constituie un caz pozitiv, insa numai daca acea "insula" se afla in permanenta in acelasi loc. Eu nu integrez insule formate in mod convenabil, sa-mi serveasca scopului de moment nici zone ale unui covor cu un model aparte (cum ar fi cercul-model din mijloc sau vre-un animal, sau alte modele).
Insulele, de asemenea, trebuie sa fie de marimi acceptabile. Daca sunt foarte mici, nu renteaza si vor fi doar bancuri de nisip, recif, stanci, etc. Dar voi mai reveni asupra acestui aspect.

Raurile
Acestea sunt foarte importante strategic si tactic, mai ales pentru o armata care are posibilitati de transport usor pe apa.

4. Tot conventie importanta: aerodromurile sunt "construite" in acelasi stil: daca se convine ca un aerodrom sa se afle intr-o anume parte a casei, acesta trebuie sa-si pastreze pozitia indiferent de context. Bineinteles, exceptie fac cazurile cand este distrus de inamic. Abandonul lui nu constituie un motiv pentru disparitia lui, ci doar pentru lasarea in paragina. Dupa ocuparea unui aerodrom intr-o astfel de situatie, trebuie sa treaca o anume perioada (depinde de inzestrarea armatei ocupante si de capabilitatea de a-l repara si echipa) pentru a fi reupus in functiune. Daca o natiune/armata vrea un aeroport nou, in functie de dotarile trupelor de genisti sau de dotarile civile ale civilizatiei pe care o reprezinta, constructia lui poate dura de la cateva zile pana la cateva saptamani, in functie de conventiile fiecaruia.

5. Folosirea mobilierului cu suprafata plata (paturi, mese, dulapuri, etc.), a fost un subiect pe care l-am evitat, o vreme, din cauza lipsei aproape totale de realism a unei asemenea "forme de relief": platoul perfect neted si paralel cu solul si panta abrupta, de 90 de grade, neangajabila de catre trupele terestre. Cu ajutorul acestui mobilier pot fi reprezentate, insa, forme de relief ceva mai realiste, asta, mai ales, daca se face o trecere graduala de la "nivelul solului" (podea) la "platoul" din varf. Aceasta trecere poate fi realizata cu o piesa sau mai multe de material textil, care sa reprezinte "panta" unui deal/munte.

6. Folosirea pieselor de mobilier foarte inalte si inguste, eventual lipite de un perete nu este recomandata, acestea neputand avea un rol tactic sau strategic cat de cat realist, in desfasurarea jocului. In anumite cazuri, acestea pot servi ca puncte de observatie sau ca spatii pentru amplasarea unor piese usoare de artilerie AA, dar rolul lor nu poate depasi acest scenariu.